Medialle

Mediatiedote 14.4.2020

Oppimisen tulevaisuutta tehdään nyt:
EDUXR 2020-tapahtuma laajentaa oppimisen virtuaalitodellisuuteen


Vallitseva poikkeustilanne innostaa uusiin teknisiin ratkaisuihin niin työnteossa, oppimisessa kuin vapaa-ajallakin. Laajennettu todellisuus (XR) mahdollistaa toisen ihmisen kohtaamisen immersiivisissä, uppouttavissa, ympäristöissä. Tällaisia ratkaisuja tarvitaan nyt ehkä enemmän kuin koskaan.

Ensimmäinen suomenkielinen laajennetun todellisuuden tapahtuma, EDUXR 2020, järjestetään AltSpaceVR -ympäristössä 16.-17.4. Se kokoaa oppimisen ja virtuaalitodellisuuden asiantuntijat ja kaikki aiheesta kiinnostuneet keskustelemaan alan uusimmasta tutkimuksesta ja tulevaisuuden näkymistä, teknologisista ratkaisuista, etäopiskelun ja -työnteon “uudesta normaalista” sekä kokemaan immersiivistä virtuaalista läheisyyttä toisten osallistujien kanssa.

Kahden päivän aikana asiantuntijat ottavat laajasti kantaa VR:n mahdollisuuksiin oppimisessa, virtuaaliympäristöjen rakentamiseen sekä opettajien digivalmiuksiin ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittämiseen. Tapahtuma mahdollistaa lisäksi aitoja kohtaamisia ja keskusteluja esitysten ulkopuolella.

EDUXR 2020:n sisältö on timanttia ja esiintyjät ovat eturivin oppimisen ja oppimisteknologioiden asiantuntijoita. Helsingin yliopiston professori Kirsti Lonka keskittyy keynote-puheenvuorossaan siihen, mitä hyvää vallitseva poikkeustilanne voi tuoda suomalaiseen oppimiskulttuuriin.

Professori Pasi Vahimaa Itä-Suomen yliopistosta ja apulaisprofessori Henri Pirkkalainen Tampereen yliopistosta vievät kuulijat virtuaalitodellisuuden laboratoriomaailmoihin ja korkeakoulujen kansainvälisiin tutkimushankkeisiin. Jyväskylän yliopiston professori Päivi Häkkinen joukkoineen virittää osallistujat pohtimaan ja keskustelemaan oppimisesta virtuaalitodellisuudessa.

– VR yleistyy ennakoitua nopeammin ja muuttaa sekä koulutuksen, oppimisen, työnteon että kohtaamisen täydellisesti. Samana päivänä voit olla vaikkapa New Yorkissa, Sydneyssä, Äkäslompolossa ja lopuksi vaikka Marsissa, idean isä, Tampereen yliopiston digijohtaja Juha Eskelinen kertoo.

– Pedagogina minua kiinnostaa, miten voimme tarjota erilaisille oppijoille parhaan mahdollisen immersiivisen ja yhteisöllisen oppimiskokemuksen. XR-teknologiat laajentavat oppimisen todellisuuksia ja avaavat ennen näkemättömiä mahdollisuuksia. Ne tulevat mullistavat oppimisen materiaalit ja palvelut, opettajankouluttaja Merja Juntunen Jyväskylän yliopistosta kertoo.

– Nyt tarvitaan rohkeita soihdunkantajia, näkeviä, kokevia ja tekeviä edelläkävijöitä myös oppimateriaalien tuottajien ja kustantajien keskuudesta. Tässä on mielestäni suomalaisen koulutusviennin tulevaisuus, Juntunen täydentää.

EDUXR 2020 –tapahtuman järjestävät virtuaalitodellisuudessa Tampereen yliopisto, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto yhteistyössä JAMK:n ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä ITK2020-tapahtuman kanssa AltspaceVR-ympäristössä 16.- 17.4.2020. Siihen voi osallistua sekä VR-laseilla että tietokoneella. Lisätietoa ja yksityiskohtaiset ohjeet osallistumisesta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta https://eduxr.fi.

Tapahtuman taustalla on Business Finlandin rahoittama Co-Creation-hanke “Laajenevat oppimisen todellisuudet”. Hanke rakentaa laaja-alaista VR-toimijoiden verkostoa, jonka yhteisellä asiantuntemuksella syntyy kansainvälisesti merkittävää VR-teknologiaa ja oppimista yhdistävää osaamista, tutkimusta, uudenlaisia koulutuspalveluja ja -tuotteita ja näiden pohjalta kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. EDUXR 2020 toimii myös ammatillisen koulutuksen oppimisympäristönä ja näyttöpaikkana POKE:n Digilabin tulevaisuuden teknologioiden opiskelijoille.

Lisätietoja:
Juha Eskelinen, Tampereen yliopisto, juha.eskelinen@tuni.fi, +358400607548
Merja Juntunen, Jyväskylän yliopisto, merja.juntunen@jyu.fi, +358408054252

Tapahtuman pääideoijat ja yhteyshenkilöt, idean isä Juha Eskelinen Tampereen yliopistosta ja Merja Juntunen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta lensivät tapahtumajärjestelyjen lomassa kuuhun. EDUXR 2020:n iltatapahtuman teemana on ”Fly Me to the Moon”.
Tapahtuman teknologisesta toteutuksesta ja esityssalin käytännön järjestelyistä huolehtii Poken Digilabin taitava teknotiimi.
Tapahtumien keskipiste, esityssali, valmiina ottamaan oppimisen laajenevista todellisuuksista kiinnostuneet osallistujat vastaan. Sali on tuttu ja turvallinen auditorio, jonka etuna myös virtuaalitodellisuudessa on se, että osallistujat näkevät paremmin eivätkä peitä toistensa näkyvyyttä. Ehkä seuraavalla kerralla auditorio on jo siirtynyt Marsiin…